vrijdag 23 juni 2017

Jump for joy!!

Ik zeg u: zoek het niet te ver....

Als je een jumpsuit wil maken, en je hebt, zoals ik, geen zin om een patroon te zoeken en over te nemen, stik dan gewoon een (liefst goed zittende) broek -short in mijn geval- aan een bovenstuk naar keuze en steek er boordstof tussen en het is klaar!

Allez, je moet wel een rits of knopen voorzien want anders geraken ze er niet in of uit. Ik koos (correctie; de -nog steeds- knopenhatende dochter koos) voor een rits. 
Dus dan knip je gewoon het voorpand middendoor (voorzie naadwaarde voor de rits of knopen).

Ik vond nog een stuk ananassweat in mijn kast en maakte daarin een testversie:









Ik zette ook voor het eerst nestelringen in de boordstof, en mijn nestelogenvrees bleek ongegrond!



De aandachtige kijker ziet dan ook dat ik het achterpand vd broek in de verkeerde richting knipte, 
anders geraakte het er niet uit ;-)




Laaiend enthousiast was ze! En ik vind het resultaat ook geslaagd!
Ze deed ze aan om naar school te gaan vooraleer ik de kans kreeg om de binnenkant te locken....

Patroon van het bovenstuk is het Marcelleke van Van Katoen. De boordstof aan de armen zette ik eraan met de overlock.
De short is de purl soho, hoekig geknipt. De short stikte ik beneden op 2 cm af met de coverlock, en liet de onderkant rafelig, hetgeen ik afkeek van een bestaande short. Anders was ze ook hel kort.
Deze testversie gaat zeker gedragen worden!




Gisteren begon ik dan, met alle verbeterpuntjes van de eerste testversie in mijn hoofd,
aan een tweede....
Verbeterpunten? Ik driegde-jawel-mijn rits alvorens ik ze erin stikte, hetgeen mij deze keer tornwerk bespaarde en ik verstevigde de ritspanden (om de rek eruit te halen).









Ook deze werd enthousiast onthaald en ik vind ze zelf ook geslaagd!
Moet ik nog vertellen welke outfit ze vandaag draagt?


Het bovenstuk is terug het Marcelleke van Van Katoen. De boordstof zette ik eraan met de biezenaanzetvoet van mijn coverlock.
De short is ook terug de purl soho, maar ik volgde het patroon deze keer. De boordstof aan de short (paspel) hier zette ik ook aan met de coverlock.

Hetgeen waar er nog wel ruimte voor verbetering is, is de afwerking bovenaan de rits, dat blijft veel gedoe en gepruts. Hebben jullie hier DE oplossing voor? Let me know!!!


4 opmerkingen: